Samhain (Halloween)




Hoewel ik niet gebonden ben aan een religie heb ik wel iets met de keltische en oude natuur religies. Ergens schuilt er toch een klein heksje in mij. 31 oktober is het Halloween. Eerlijk gezegd heb ik niks met het Amerikaanse gedoe maar wel met het keltische Samhain.

Halloween is voortgekomen uit het 2000 jaar oude festival Samhain. Het woord “Samhain” ( uitspreken als: "Saun") komt uit de oude Ierse taal en betekent “eind van de zomer”. De heidense Ieren aanbaden de natuurlijke levenscyclus, met het accent op de wending van de jaargetijden. Zij geloofden dat op Samhain de sluier tussen deze wereld en het hiernamaals het dunst was en de geesten van dode voorouders er doorheen konden.

De Kelten droegen kostuums (waarschijnlijk dierenhuiden en -vellen) om zich als boze geesten te vermommen. Zo wilden ze voorkomen dat ze ontvoerd werden door de echte kwaadaardige geesten die daarbuiten ronddoolden. Er werden enorme vuren ontstoken om de vriendelijke geesten te gidsen.

De metamorfose van Samhain tot Halloween deed zich in de 7de eeuw voor toen het christendom Allerheiligen (‘All Hallows’) op 1 november uitriep. Dit maakte van de voorafgaande nacht Allerheiligenavond (‘All Hallows Eve’), hetgeen in de loop der jaren in ‘Halloween’ veranderde. (bron:
http://www.ireland.com)





Van Maria

Ik heb een klik met Ierland ( uit een vorig leven vermoed ik) en ik ben er in 2013 geweest. Ierland zelf maar ook Keltische muziek en feestdagen en vooral Samhain hebben iets magisch, iets geheimzinnigs en ik heb daar meer mee dan met het Amerikaans-achtige Halloween. Het brengt me bewuster bij de natuur. Ik doe er op mijn eigen manier iets mee, ik hol dan wel geen pompoenen uit en ik maak ook geen pompoensoep want ik lust geen pompoen. Wel maak ik ieder jaar een herfststukje onder mijn kaarsje in de stolp en krijgt die een plaatsje op de kast. Zo breng ik toch een beetje Samhain in huis.


Samhain, Samhain, let the ritual begin,

We call upon our sacred ancestors to come in

Samhain, Samhain, we call upon our kin,

We call upon our dear departed loved ones to come in

The Veil between the worlds is thin

Our hearts reach cross the sea of time

To bring our loved ones in.

Samhain, Samhain we honor all our kin

We honor those who’ve gone before

As the Great Wheel turns again

Samhain, Samhain we call upon our kin

We call upon our Sacred Ancestors to come in

Samhain, Samhain we call them to come in

We call upon our dear departed loved ones to come in

~*~

Reacties